20 milare ”Sportgrus”!

Välkommen till 20 mil allväg! 17/9 från Södertälje!

Det här är inte en rutt vald för att vara jobbig eller svårcyklad. Den kanske visar sig vara jobbig och svårcyklad (beroende på cykelval), bitvis, men framförallt är det en runda vald för att ge en vacker cykelupplevelse och en möjlighet att cykla på mindre vägar. Mer än hälften av sträckan har annat underlag än asfalt.

DSC_0006_2
Ruttmakarens favoritdel är biten till första stämplingen: Backen som utvecklar tvättbrädekaraktär halvvägs upp, förbindelsen mellan Hammersta och Bondekeby som man måste lita på att den leder fram! Huvudpersonerna här är de vackra skogssjöarna och vägarnas orakhet.

Det finns möjlighet att ta en bulle vid första stämplingen i Skeppsta. Annars passeras inga näringsställen förrän vid andra stämplingen i Kjula, där butik med pizzeria finnes. Grusvägarna på väg dit är rakare och snabbare och en blandning av vacker skog och kulturlandskap.

Efter stämplingen i Kjula kommer en bit asfalt innan vi dyker in i skogarna igen på väg söderut. I Åkers Bergslag kommer återigen ett parti med små skogssjöar. Återigen passeras inga näringsställen förrän nästa kontroll i Mölnbo. Även här agerar pizzerian även butik.

Från Mölnbo ger vi oss in på en avslutande bit vackra skogsvägar innan vi kommer till Järna och med gott humör kan avsluta skakfritt på asfalt tillbaks till Östertälje.

Avslutningsvis några ord om utrustning och förberedelser:
Rutten går utmärkt att cykla på racer med förhållandevis smala däck. Provcykling av delar av sträckan har gjorts på 26 mm däck. Förutom en viss skakighet var den största effekten att bromsgreppet i vissa nedförsbackar upplevdes som osäkert. För en trygg upplevelse, speciellt vid cykling i grupp, rekommenderas bredare däck.

Beroende på däcksval kan punkteringar förväntas i större mängd än motsvarande asfaltscykling skulle rendera.

En viss extra tidsåtgång kan också förväntas på denna runda jämfört med motsvarande på asfalt, vilket kan påverka valet av lampor i september månad.

Många av grusvägarna är mindre och kan verka helt otrafikerade, men nästan alla vägar är trafikerade, om än glest. Dock kan din egen bromssträcka för nödbromsningar vara försämrad på grund av underlaget. Använd sunt omdöme.

Anmäl er här!

GPS spår och lite annat hittar ni här!

Välkomna!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.