Att cykla brevetlopp

Det är häftigt att känna att man för egen maskin kan ta sig stora avstånd och att klara sig själv. Att cykla brevetlopp är en utmaning på fler sätt än själva cyklingen. Du kommer att få kämpa mot trötta ben, trött hjärna och samtidigt försöka hålla humöret uppe. Och när tröttheten släpper kommer istället en euforisk känsla av att vara oövervinnerlig. Det är en härlig gemenskap att klara denna utmaning tillsammans med andra. Man lär känna vänner på djupet när man cyklar tillsammans i många timmar. Det där låter ju jättekul! Hur går det till då?

Bra förberedelser är A och O. Kolla att cykeln är servad och fungerar, packa väskan med allt som behövs och ladda ner GPS-spår och/eller plugga karta senast kvällen före loppet. På morgonen är det bara att ta på rätt kläder efter väderlek och ta sig till starten.

Se till att vara vid incheckningen c:a en halvtimma innan start för betalning och erhållande av brevetkort. I Täby och Södertälje får du också vägnoter vid starten. I Barkarby finns möjlighet att äta frukost eller ta en kaffe på hotellet om du är på plats i god tid. I Södertälje är starten på en mack så där kan man också få sig en kaffe med tilltugg.

Starten går på utsatt tid, även om alla startande inte dykt upp, så se till att komma i tid. Alla cyklar iväg i en stor klunga och uppdelning i mindre grupper sker ganska snabbt, spontant och allt eftersom.

Efter den första kontrollen brukar grupperna ha kristalliserats ut och man hjälps åt om någon får punktering eller något annat problem. Känner man sig sliten kan man släppa gruppen och cykla lugnt tills bakomliggande grupp kommer ifatt. Sista gruppen brukar inte lämna någon åt vargarna (om man inte uttryckligen bönar och ber om det).

För att hitta vägen finns det GPS-spår och/eller vägnoter. Vägnoter beskriver varje sväng på loppet och fungerar väldigt bra, förutsatt att man inte missar någon sväng för då kan man bli helt bortkollrad. Det kan alltså vara bra att ha en karta med sig också för att kunna orientera sig. GPS-spår funkar klockrent så länge man har batterier… Även om man kör efter GPS kan karta vara bra att ha om det är vägarbete någonstans så att man behöver ta annan väg. Ett tredje alternativ är att ta rygg på någon som ser ut att hitta. Bra dock att kontrollera att så är fallet så att inte alla litar på att någon annan hittar.

Varje 5”™e till 10”™e mil finns det en kontroll. Kontrollen är framför allt till för att visa att man har varit i varje ”hörn” av banan. Stämpelkortet som man fick vid start ska nu berikas med en stämpel från orten och en notering av klockslag. Det behöver inte vara någon speciell stämpel, funkar bra med tvättomat- eller rikskupongstämpel, kvitto, eller bara en signatur från någon på orten. Varje kontroll har en min- och maxtid. Om inget oväntat händer brukar det inte vara några problem att hålla sig inom maxtiden. Mintiden brukar bara kunna bli ett problem på första kontrollen om man har medvind och starka ben. Ett annat syfte med kontrollen är att äta, fylla flaskor, kissa, spänna växelvajer och andra saker som känns viktiga. Mycket ska hinnas med så se upp med att inte bli fast på kontrollen för länge. Tänk taktiskt: fyll flaskor och kissa när man väntar på maten. Det är viktigt att få i sig energi. Det går åt mycket mat för ett lopp. Ät åtminstone något på varje kontroll.

Sen är det bara att fortsätta på detta sätt tills man är i mål. Svårare än så är det inte.

Väl i mål gäller det att se till att man får den viktiga slutstämpeln med sluttid och signera sitt kort innan man lämnar det på anvisad plats. För Täby lämnas kortet i brevlådan vid klubbstugan, för Södertälje i en väska på macken och för Barkarby på krogen Lilla Barkarby. I Uppsala startar vi på en bensinmack, se Uppsalas infosida, man får vägnötter + karta (om man anmäler sig i ordinarie tid), inget hotell.

 Klicka här för att komma till vår FAQ.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>